Varför Cordial?
Möt Cordials VD Lise Tormod, som berättar om varför hennes val föll på Cordial och vilka personer som passar hos oss!
Hur kom det sig att valet föll på Cordial?
Jag visste redan under studietiden att jag ville jobba som managementkonsult, utan att jag egentligen hade någon aning om vad det var eller innebar. Jag lockades av vad jag trodde var en omväxlande arbetsmiljö där man ständigt fick jobba i olika typer av projekt, hos olika kunder i olika branscher. Jag lockades av möjligheten att snabbt få lära mig mycket. Utmaningen var att ingen av de bolag jag träffat under studietiden, Industriell Ekonomi i Lund, tilltalade mig.
Efter en del letande hittade jag Cordial. Jag fick en intervju och visste att det var här jag skulle jobba så snart jag klev in genom dörren. Så blev det och så har det varit sedan dess.
Jag hade då aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle vara kvar i 14 år, men det är jag. Anledningen till det är att det fortfarande är det mest utvecklande, stimulerande och roligaste jobb jag kan tänka mig. Det var precis så omväxlande som jag hoppats på och det var roligare än vad både representanterna från ”de kända konsulthusen” gett sken av och vad jag själv hade trott.
Under mina år som rådgivare har jag haft förmånen att möta många olika typer av företag i många olika branscher, men jag har fortfarande inte mött ett företag som jag hellre skulle jobba på än Cordial. Att dagligen få möjlighet att jobba med andra nyfikna, drivna och sköna personer och tillsammans med dem lösa olika typer av affärsutvecklingsutmaningar är helt enkelt en förmån.
Vilka individer passar på Cordial?
En framgångsrik rådgivare idag och imorgon är en person som gillar att prestera, men som gör det genom att känna både sina styrkor och svagheter. En nyfiken person som leder sig själv och som kan navigera tryggt under osäkra förutsättningar och i komplexa frågeställningar. En person som inte själv behöver sitta på alla svaren. Jag tror att framtidens rådgivare är en lagspelare som förstår värdet av den samlade erfarenheten och kompetensen – både i rådgivningsteamet och hos kunden.
De individerna passar på Cordial!
Hur arbetar du för att se till att Cordial är en attraktiv arbetsplats för juniora medarbetare?
Jag vill och strävar efter att de nyutexaminerade studenter vi anställer till Cordial ska få möjligheten att göra samma utvecklingsresa som jag själv fick.
Rådgivning är ett hantverk, vilket innebär att det kräver timmar av träning för att bli trygg i rollen, del för del. Det räcker inte med kunskap som går att läsa sig till. Det räcker inte heller att se andra göra, utan man måste göra själv, många gånger, innan man behärskar hantverket. Det gäller allt från att förbereda och dokumentera en workshop, till att leda möten och till att sälja in projekt. Man behöver få möjligheten att träna i trygga miljöer, med närheten till seniora kollegor. Man behöver få möjligheten att gå på nitar, resa sig och försöka igen. Man behöver få tid att utvecklas, steg för steg.
Mitt ansvar som ledare är att skapa de bästa förutsättningar för våra juniora kollegor att träna på hantverket. Det innebär möjligheten att vara med i ett kundteam från dag ett, det innebär att skapa en miljö där det är ok att göra fel och att ge feedback som utmanar och utvecklar vidare. Det innebär att vara en del av ett team.
Vilket råd skulle du ge till någon som står inför samma val och funderar på att välja Cordial?
Go for it! Du har allt att vinna och inget att förlora på att testa!
Var inte stressad över att du inte har alla svaren från dag ett, det är det ingen annan än du själv som förväntar sig. Var nyfiken och försök vara delaktig i så mycket som möjligt. Ta dig an alla uppgifter med samma engagemang, oavsett om du tycker att de är tråkiga eller roliga – de är alla lärorika.
Du styr själv din utvecklingstakt och hur roligt du har – se till att göra det både roligt, utvecklande och stimulerande. Vem vet, kanske är det du som skriver detta om 14 år!